måndag 21 november 2016

Rese-eko

När det var dags för premiärtur för oss med vår egen husbil, så hade jag inte startat igång den här bloggen. Så jag bloggar ikapp. Jag har nog aldrig sett två så effektiva människor på en och samma gång tidigare eller jo, det har jag faktiskt. Jag tar om det, jag har nog aldrig sett oss så effektiva på en och samma gång, som när vi skulle packa in i husbilen inför första avfärd. Det skulle ske mellan avslutat fredagsjobb och restaurangmiddag med sonen och hans flickvän före Orupkonsert på Gavlerinken. Det fanns inte mycket tid att spela på. Vi gjorde snabba rusher mellan huset och husbilen, som stod uppkörd på garageuppfarten. Jag fick en sådan där känsla av depåstopp i Formel 1-tävlingar. In, fixa, klartecken, kör. Det blev en fantastisk kväll i ungdomarnas sällskap och Orup gav valuta för biljettpengarna, men hela kroppen skrek: Låt oss rulla ut på äventyr! 

En lördag-söndag i mitten på oktober var det dags för premiärtur med första övernattningen. Vi körde kringelikrokar på småvägar i Gästrikland och i Dalarna. Vi stannade när vi var hungriga. Vi stannade när vi var fikasugna. Vi stannade när vi var promenadsugna. Vi stannade för att kolla om en säkring hade något att göra med kylskåpsstrulet. Ja, lite smolk i bägaren får vi husbilsägare nog alltid räkna med. Det är en bildel och en bodel och många små detaljer som ska fungera tillsammans och var för sig. Det blev summa summarium en helt underbar premiärhelg. Skratt, frihet, delvis härligt väder, nyhetens behag, lyckoruset av att äntligen har drömmen om en egen husbil besannats. 

Vi gjorde stopp för natten vid sjön Runn i Falun. Det var mörkt när vi parkerade, så vi gav oss 5 sjöutsikter av 5 möjliga när vi vaknade och drog upp mörkläggningsgardinerna. Nybörjartur när det gäller fricamping får det nog betraktas som. Härligt att det gick så bra att sova och att Millie, vår spanska vattenhund, också tog det nattliga husbilsäventyret med ro. Jag vet inte hur många gånger vi under helgen sa hur rätt det känns att ha husbil. Eller vad fin den är vår husbil. Eller vad skönt att vi äntligen har slagit till och köpt husbil. Det kan säkert finnas någon mer stolt husbilsägare i vårt land, men var beredd på god konkurrens av oss. Tack för känslan av äkta lycka och tacksamhet. Ja, jag vet. Det är en världslig, materiell sak det här med att ha husbil. Men det är något mer än så. Du som har husbil förstår säkert vad jag menar. 


Svärdsjö kyrka 


God morgon vid sjön Runn 


Torsång, som kanske har Sveriges finaste kyrkogårdstoalett


Kortvarianten av fotostopp


Höst i Stjärnsund 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar